Sunday, October 22, 2006

Ruined city of Rhest

Efter att den norra vägen äntligen hade öppnats så var nästa checkpoint att hitta de lokala alverna som enligt druiderna skulle leva i träskmarken Blackfens. Vi hade inte mycker info att gå på utan bestämde oss för att rida fram tills att marken inte längre bar våra riddjur och sedan fortsätta vår väg till fots.

Vi färdades något syd-väst från vägen in mot Blackfens, för att inte närma oss Rhest för mycket. Efter några timmar så blev marken för svårframkomlig så vi var tvunga att lämna hästarna och fortsätta in till fots. Djupa pölar här och där och stundtals stora sjöar som uppenbarade sig gjorde det svårt att ta sig fram. Ibland passerades också stora vassöar mitt ute i fuktiga och blöta landskapet.

Det började bli sent och myggen bett tilltog i antal och styrka. Vi bestämde oss för att tillfälligt slå läger för att vila ett par timmar vid en liten vassbeklädd ö. Farkor närmade sig först, trött och sliten efter den mödosamma färden. Plötsligt ser resten av gruppen hur vassen börjar röra sig väldigt snabbt. Ett hemskt skrik bryter ut och ut kommer en stor hemst varelse till hälften ödla och hälften drake.

Striden som utbröt varade inte längre än ca 30 sekunder. Med en effektiv strategi lyckades monstret besegras utan större skador. En entangle lyckades begränsa dess rörlighet samtidigt som en svärm med pilar och magic missiles mjukade upp den. När Eluard sedan med sin guds kraft gick in i närstrid och landade 2 välriktade slag så vek den sig.

Vad var detta nu för monster vi mötte? Aldrig tidigare hade vi varken sett eller hört talas om något likannde. Bådade inte speciellt bra, och det skulle bli ännu värre. Direkt efter att monstret föll så syntes något stort mörkt flygande på himlen. Vi kastade oss genast i skydd av vassen och kunde snart identifiera det som en grupp jätteugglor med ryttare.

Uggleryttarna skulle visa sig vara de lokala Tiri Kitor älverna. Efter en kort presentation och förklaring till vad vid hade i Blackfens att göra fördes vi till Storsong Hill, deras hem ute i Blackfens. Vi mötte samtliga av deras större ledare däribland Killiar Arrowswift, Sellyria Starsinger, Trellara Nightshadow samt Illian Snowmantle.

Efter ett längre möte med de styrande rådet hos Tiri Kitor i Starsong Hill så lyckades vi få dom att hjälpa oss i kampen mot Red Hand of Doom. Killiar lovade att följa med oss till Rhest för att försöka stoppa vår gemensamma fiende och Tiri Kitor kommer även att bistå med läkeresurser samt boende när vi så behöver samt transportation i Blackfens med de jättelika ugglorna.

En begravningscermoni hölls på kvällen för Sellyria Starsingers dödade bror som föll offer för det groteska monster vi fällde i träskmarken. En något svajig insats ifrån oss i form av sång och dans avslutade kvällen som redan hade börjat bli tidig morgon. Vi samtalade som kortast med Illian som lovade att sälja oss en del magiska potions och scrolls innan vi lämnade Starsong Hill för Rhest och det som komma skall.

Solen steg upp över horisonten även denna morgon och vi packade ihop vår utrustning och begav oss till Illian för att göra de sista inköpen, även den lokala utrustningsbutiken fick ett besök av Anor som var tvungen att fylla på sin koger. Efter några minuter var vi alla redo att ge oss av mot Rhest och så blev det. På jätteugglorna färdades vi snabbt över träskmarken och Rhest kunde skymtas. Vi bestämde oss för att landa ca ett par hundra meter väster om Rhest för att få en så kort väg in mot de två huvudbyggnaderna som möjligt. Efer en kort avsökning av närområdet ryckte vi fram mot sjöns kant. Nu var det två stora byggnaderna väl inom synhåll.

4 Comments:

Blogger cbermar said...

Ja, vi står inför ett mycket viktigt vägval. Om vi inte anfaller nu, när vi har överraskningsmomentet, så löper vi stor risk att försämra våra förutsättningar i fortsättningen då vi inte kommer få mer hjälp av alverna förän, och tidigast då vi slagit ut hotet från Rhest.

Jag ser dock inte lätt på uppgiften, vi har ett kraftigt underläge, speciellt med tanke på att samtliga i den stora byggnaden kan ha potions of fly. Om så är fallet så är det kört med oss om vi inte lyckas slå ut ett par av dom stora bjässarna fort.

När väl dom vet om att vi anfaller så kommer draken och Saarvith att angripa oss från luften, samtidigt som de stora varelserna kommer att angripa oss från alla håll. Sedan är det stora frågetecknet också vad och hur många av de där äckliga djuren som finns i sidohuset.

Det bästa vore om vi kunde försöka med magi och list slå ut flertalet av de stora varelserna och sedan som Mats förelog öppna upp sidohuset och hoppas på att djuren flyr eller kanske till och med attackerar närsta bästa, vilket lämpligtvis kunde vara en av dom stora rackarna.

Sedan vet vi egentligen inget om Saarvith och hans förmågor. Vi vet att han är en goblin ranger, och därmed säkert är duktig på att skjuta båge.

Jag föreslår att vi postar några strategier här för att kunna väga dom mot varandra, både fördelar och nackdelar.

Jag är nog ändå för en attack, dock inte front-assault. Det tror jag inte vi grejar. Men att med list och magi slå ut dom en och en tror jag mer på. För att sedan i bästa fall bara ha draken och Saarvith kvar. Då gäller det dock att man agerar väldigt snyggt och effektivt. Vet inte om vi har möjligheten att göra detta.

Vi måste räkna in våra allierade alver som vi har med oss i beräkningarna. Druiden har ju en krokodil som kommer bli användbar, minst sagt. Killiar var ju specialiserad på drakar samt hade en Hunters Mercy inläst. Han kommer mycket möjligt att innebära skillnad mellan framgång eller misslyckande.

Vi har nu tagit in ett defensivt mycket väl placerat torn, där vi dels kan snipa motståndare som kommer mot tornet, samt skydda våra ryggar mot väggarna. Vi slipper också dra på oss mer breath-weapon från draken än 1-2 pers per gång vilket också är bra.

12:56  
Blogger cbermar said...

Jag har funderat lite mer kring det hela och jag tror att vi måste försöka slå ut så många av de stora varelserna som möjligt på så kort tid som möjligt för att sedan gör något åt sidobyggnaden där vi vet med 99% säkerhet att det finns Harrowblades.

Om vi skulle vara tvugna att retirera pga att dom charga oss, så skulle Killiar kunna vänta kvar i tornet och ge oss understöd på vår väg tillbaka. Även Trellara's krokodil skulle kunna bistå oss i antingen anfallet (antagligen bäst) och/eller i reträtten.

Skulle vi kunna sänka ner antalet stora fiender till hälften eller färre, så tror jag nog vi har en chans ändå.

Låt säga att draken och Saarvith inte är beredda på vår attack. Då tar det säkert 2-3 rundor innan dom kommer ut. Och initialt tror jag inte dom kommer göra annat än cirkla runt och kolla in läget samtidigt som Saarvith beskjuter med pilar från drakryggen.

När draken och Saarvith har läget under kontroll så kommer dom säkert komma närmare för close-combat. Då gäller det att vi har eliminerat de övriga fienderna, så vi kan focusera på draken och Saarvith.

Om vi då befinner oss i klocktornet, så har vi nog rätt bra chans att vinna. Att försöka inta huvudbyggnaden tror jag inte är någon smart idé då vi inte har en aning om vad som finns där inne.

Frågan är bara hur och vilka som ska stöta fram och attackera. Bäst vore om vi kunde göra skenmanöver och lura flertalet av de stora fienderna på taket medans vi slår ut dom vid entrén. Då kunde vi kanske få det lite lättare, och med mindre risk för att vi blir upptäckta och ett larm går av.

Vilka möjligheter har vi (utom att bara försöka smyga fram) att tillgå? Mörker, spells, Trellara's krokodil. Ju mer jag funderar på att "klä ut sig" till Lizardmens så tycker jag det bara är bättre och bättre. Lite som Starwars när dom tar Stormtroopers dräkter och tar det där kontrollrummet.

Dessutom tror jag det skulle bli lättare om vi kunde leda bort en del av deras uppmärksamhet genom att närma sig i en av Lizardmens båtar utklädda, som det var en grupp som redan gjorde. Då kunde kanske en annan grupp, med 2 pilbågsskyttar, slå till mot sidohuset eller dom på taket kanske.

Hmmm... på taket blir nog svårt att klara. Det är i så fall om man kunde slå ut dom två som står utanför trapporna och sedan snabbt som fan rusha upp och ta strid med dom på taket. Då löper man dock risken att det hörs tydligt och draken samt Saarvith kommer flygandes.

Synpunkter? Ideér? Planer?

När är nästa session förresten?

13:45  
Blogger cbermar said...

Jo jag håller med dig. Jag har även hittat ett par saker jag är rätt säker på kan bidra med en hel i striden mot draken/wyrmlorden. Gäller dock att timingen är rätt och att vi har lite tur med tärningarna.

Är rädd för att draken eventuellt kan ha Frightful Presence, och därmed skrämma upp oss. Om den har det, och någon nyckelperson blir skrämd och flyr (läs Eluard t.ex) så är det väldigt bekymmersamt.

ELuard är den som har t.ex Remove Fear. Funderar på om han ska få Tyches Touch (förbättra räddningsslag) eller om någon annan är bättre lämpad. Eluard har redan rätt bra WILL saves.

En annan sak också, vi måste smida medans järnet är varmt. Eluard's Bead of Karma tar snart slut, och då är våra chanser än mindre. Antingen går vi direkt till handlingarna, eller så avvaktar vi lite och inväntar kvällen/natten för att sedan slå till i gryningen, helt återställda med spells etc.

Nackdelen med att vänta är att våra spells vi har in-effect nu kommer att löpa ut och att vi har ett par timmar (hela natten) framför oss då vi verkligen är sårbara.

Tror inte vi har råd att chansa med att sova en natt i tornet. Vi måste nog gå till attack medans vi har (?) initiativet.

Som du säger är nog en skenmanöver från Farkor en mycket god idé där han osynlig tar sig fram i närheten av huvudbyggnaden och avvaktar attackstyrkan lite. Därefter är det nog smart att först deploya krokodilen vid bryggan där det står 2 stora fiender och försöka grappla ner en av dom. Vid det tillfället så rycker vi andra fram då deras uppmärksamhet är riktad mot krokodilen. När dom är lite distraherade av krokodilen så vore det bra om Farkor kunde droppa sin Bag of Tricks (ett djur, helst flygande) på övervåningen för att uppehålla/distrahera dom.

När alla är sysselsatta och förhoppningsvis inte larmat på (då det bara är några djur som uppenbarat sig) så bör vi kunna ta oss fram osedda så vi kommer inom skotthåll. Lyckas vi med det så är chanserna hyffasade att vi ska besegra åtminstånde ett par av dom innan dom andra uppenbarar sig.

Jag har gått igenom de scrolls och potions mina chars har med sig och det finns ett par rätt användbara såsom Obscuring Mist och Dispel Magic. Dessa kan mycket väl komma till väl användning om vi ska ta oss tillbaka till tornet för att möta draken/wyrmlorden.

Som sagt, det blir säkerligen tärningarna som avgör det hela. Jag tror vi har en chans helt klart om det faller ut som vi tänkt/planerat. Dock så brukar det alltid tendera till att inte göra det. Men vi har rätt mycket healing spells samt ganska bra backup i form av Trellara och Killiar så vi får hoppas på det bästa.

09:41  
Blogger cbermar said...

Tjena Stefan! Välkommen till bloggen.

Tyvärr är det nog så att draken inte ser Weifu som ett hot, och därmed ej kommer att sätta efter honom.

Drakar är ju väldigt intelligenta, så den kommer nog stanna kvar i byggnaden om inte den känner att platsen är hotad.

18:53  

Post a Comment

<< Home