Wednesday, October 11, 2006

Another one bites the dust

Jarett Nurth's återstående tid blev kort i hennes grotta, då hon fick emot sig en grupp väl förberedda äventyrare som använde både list och kraft för att bekämpa henne. Morbald lyckades först få henne ur balans med en Grease sedan följde barden Farkor upp med en Lesser Confusion för att göra saken ännu enklare. Anor hade sedan inga problem med att borra in ett par pilar i den ondskefulla kvinnans kropp.

Efter en kort sejour tillbaka till Drellins Ferry där vi alarmerade om Jarret's påhittigheter så vilade vi upp oss en natt för att tidigt nästa morgon bege oss upp mot Brindol och den östra delen av dalen. På vägen stannade vi kort till i dom små byarna Terrelton, Nimon Gap och tillslut Talar. Man kunde tyldigt se att människor i byarna var desperata på situationen i dalen och att många hade begett sig av mot Brindol för att söka skydd mot den stora armén.

Vi lärde känna en kvinna vid namnet Leille i Terrelton som var en präst av St.Cuthbert. Hon rådde oss att inte slösa tid på att stanna kvar i staden och ta itu med de problem vi tyckte oss kunna se utan att fortsätta mot vårt i öst.

Väl framme i Talar så blir vi varse en gallopperande ryttare i utkanten av byn. Anor lägger märke till hästens mundering och kan snabbt identifiera det som en av Brindol's styrkor. När personen närmar sig mer så ser vi att det är kvinna med svart hår som är klädd i Brindol's blåa och guldiga kläder. Hon stannar och är märkbart utmattad. Hon varnar oss att den norra vägen är blockerad av fienden och att den enda handelsvägen är avskuren. Hon markerar platsen på vård karta vi beslagtagit av Koth i Vraath Keep. Vi informerar henne om vår grupp och vår agenda samt delger henne all information vi lyckats insamla under vår tid i dalen varpå hon genast ber oss om en av våra hästar för genast ge sig av tillbaka till Brindol för att informera lorden av Brindol.

Iväg rider hon i full fart och endast ett dammoln följer i hennes riktning. Långsamt börjar vi se oss omkring efter någonstans att äta en bit mat och dricka något för att släcka vår törst. Högt uppe i skyn lägger Anor märke till något flygande som är på väg ner i snabb takt. Det är någon sorts bevingad varelse med 3 huvuden. Farkor identiferar varelsen som en Chimera, en på magisk väg framavlad drakliknande varelse.

En ganska häftig strid bryter ut men tack vare både väl riktade pilar och en hel del magiska trick så bekämpas den och vi grupperar om oss för vidare färd norrut mot blockaden som kvinnan markerat på vår karta. Vi införskaffar ny utrustning i Talar och söker information om ett druidsällskap som ska finnas i området. Det visar sig att de ska befinna sig en bit in i Witchwood precis vid floden som leder in från Talar.

Mycket riktigt så stötte vi på druiderna dagen efter innan vår avfär mot vägblockaden. Vi får veta att sägnen om att skogen ska vara fylld med spöken inte stämmer och att driuderna inte har möjlighet att hjälpa oss mer än tak över huvudet om vi skulle behöva det någon gång. Druiderna berättar också att det finns en grupp alver som lever i trakterna av Lake Rhest som vi bör söka upp.

Färden upp mot vägblockaden var lugn, inget inträffade under ritten dit. Väl framme så kunde vi bekräfta kvinnan från Brindol's berättelse. Ett stort fort av timmer var placerat mitt över vägen och flera övergivna och förstörda vagnar kunde skymtas i vägkanten längre bort vid sidan av vägen. Ett par personer kunde skymtas på den övre våningen av byggnaden. Vi bestämmer oss för att avvakta och se hur deras patrulleringsmönster är, och efter en kort stund bestämmer sig Farkor för att göra sig osynlig med en Inivisiblity och ta sig fram för att scouta området.


Efter en kortare överläggning bestämmer vi oss för att försöka lura goblinoiderna genom att placera ut en större mängd pengar på marken utanför deras fästning i hoppet om att det ska bli bråk och ett flertal försvarare ska storma ut. Då skulle Farkor lätt kunna smita in, osynlig, och låsa ute dom för att vi därpå storma fram och angripa dom på öppen mark. Dock så gick det inte riktigt så bra, utan endast en goblin kom ut. Plan B var då att släppa en Fireball i höjd med palisaden så dom på taket och den återvändande goblinen också fick sig en kyss.

En svår strid bröt ut, med ett 10-tal hobgoblins samt 2 ogres bekämpades relativt lätt med hjälp av ett par Fireball scrolls. Den sista ogren gav oss väligt oroväckande information i utbyte mot dess liv, nämligen att Saarvith har sällskap av en drake och att dom blev beordrade att hålla fästningen till alla pris. Med denna vetskap så är vårt nästa mål, Rhest, ett mycket alvarligt sådant.

Vår kosa styr nu mot Lake Rhest och alverna som druiderna utanför Talar berättade om. Om vi kunde skapa en allians med dom också så har vi säkerligen fått en mycket värdefull allierad då de inte bara kan närområdet utan också säkert är väldigt formidabla krigare.

1 Comments:

Blogger cbermar said...

Jag tror också vi är lite korta i form av kraft framåt, om vi ska överlista Saarvith och draken så måste vi verkligen utnyttja våra resurser till max. Jag tänker främst tillbaka på Ozyrandion som dödade 3 av våra vid bron...

Water walking är ett måste, annars har vi inget där att göra. Control water är bra, speciellt om fienden försöker gömma sig i klocktornet.

Draken är det största problemet. Vi vet i princip bara att det är en large black som vi står inför. Ozyrandion var en large green så vi lär kunna förvänta oss minst lika jobbig, säkert jobbigare.

För att citera Draconomicon om just svarta drakar: "Black dragons are among the most evil-tempered true dragons." och sist men inte minst "Black dragons make their lairs in large, damp caves or caverns. They always dwell near water, and their lairs usually have a submerged entrance and a land entrance."

Jag tror att vår bästa chans är att försöka sakta ner draken och förhindra den att göra full round attacks. Vi har ju en scroll of slow nu som jag tror kan bli mycket viktig. Om vi kan komma inpå kroppen på den så kan vi säkert göra en hel del skada, dock under en begränsad tid innan vi själva faller för dess 6+ attacker.

En annan idé är ju att utnyttja den roliga spellen Sanctuary. Om man lägger den på en som gått i närstrid, så kan den personen inte attackeras. På så sätt kan man i teorin 1) gå fram attackera med person A för att sedan 2) gå fram med person B och lägga Sanctuary på person A som sedan... osv.

Vet inte om det skulle funka, men det är en bra defensiv spell som kan rädda en vid låga hp osv.

Om vi ska vinna mot draken utan att mer än hälften av oss dör så måste alla bidra till att vi vinner. Även Farkor och Wu-Fei kommer att spela en viktig roll, i form av understöd eller läkedryck/stand-in healer.

Om vi kunde utnyttja alvernas pilbågar och se till att dom kan skjuta fullt varje runda så kanske vi kan räkna med 10-15 i skada från dom per runda. Har vi tur så kanske vi kan ta ned den på 2-3 rundor. Men då krävs verkligen full kraft framåt vid rätt tillfälle. Och då ska vi helst ha endast draken mot oss.

Vid bron så var vi tvugna att ta itu med Hell Hounds och hobgoblins samtidigt. Sedan hjälpte det inte heller att Eluard var på väg att förstöra bron och kunde inte lägga healing spells på dom som behövde det i strid.

Har några till knep som jag tror kan funka, men det kan vi ta imorgon =)

22:25  

Post a Comment

<< Home